søndag 27. februar 2011

MIN OPPDRETTER!

En oppdretter er ikke bare en oppdretter. Nå skal ikke jeg gå inn på det praktiske ved oppdrett eller valping, men som eier av en hund. Hvor viktig det er å finne den riktige som kjemien passer med. Og maaaasse annet. Det aner en ikke før en plutselig sitter og lurer. Tenker og undrer, DA er det godt å ha noen å ringe til.

Derfor vil jeg få skryte av Kennel Fjelldronningen v/ Sissel og Per S. Bjerkseth. For en bedre oppdretter vet ikke jeg om.

Først var jeg der på besøk for å se en Finsk Lapphund. Ikke hadde jeg sett rasen før. Ble tatt i mot med åpene armer av både hunder og folk.  For en utrolig hjertevarme i det hjemmet. Som alle dere vet så forelsket jeg meg i hundene og rasen. Når jeg gikk så satt jeg meg på liste. Men det var 16 til på den listen. Og jeg kommer aldri til å glemme hva Sissel sa da, “ det er bare jeg som bestemmer hvem som får kjøpe valp her”. Da skjønte jeg at dette var seriøse folk. De solgte ikke bare for å bli kvitt valpene.  Så jeg kom i mellom det nåløyet, som vi nå har bevis på.

Så var jeg på valpebesøk når Charlie var født. Masse råd om rasen og tips å hente. Og bestandig god tid. Uansett!!! Husk det kom to kull den samme dagen og de hadde 11 valper samtidig.

Jeg må si jeg var spent når jeg hentet Charlie. Plutselig hadde jeg glemt hvordan det var å ha valp. Det var jo over 10 år siden sist. Det glemte jeg når jeg kom i døra der og Sissel møtte meg med Charlie i armene. Da gledet jeg meg til å komme hjem med det lille nurket. Som i morgen er 3 år siden. Jeg fikk en trygg og sosial valp. Han ble ikke bilsyk og ble renslig etter 3 uker. Han var en rolig valp og bet aldri i stykker noe. Sissel hadde funnet den perfekte valpen til meg.

Sissel ringte og sjekket hvordan vi hadde det etter noen uker. Og lurte på om det var noe jeg lurte på. Hvordan det gikk med rensligheten og båndtrening. Og telefonene kom jevnlig. Ca 1 gang i måneden tror jeg det var. Det skal noe til å ringe rundt til alle 11 valpekjøperne hver måned. Bare for å tilby sin hjelp og fortelle at de er der. Og at det er bare å ringe. Sissel sa det flere ganger, bare ringe selv om det er bare en liten ting.

Når Charlie var ca 7-8 mnd, så fikk Sissel overtalt meg til å bli med på utstilling i Moss. Det var på et besøk hos dem. Da hjelp hun meg med ringtrening. Jeg var hos dem på Jåberg 4-5 ganger for å trene og forberede meg. Sissel tålmodig og jeg med en valp som ikke hadde gått valpekurs, bare lært det mest grunnleggende hjemme. Det tok nok på Sissel. Men hun var snill og brukte tiden på meg og Charlie. Nå fikk dere med dere starten på vår utstillingskarriere.

Sissel og Per har vært der for meg når Charlie var syk med urinstein og ble lagt på drypp. Når han fikk din allergi-diagnose og vært glad med meg når HD`en var fri og øynene var bra. Sissel møtte til og med opp på hundeklubben for å se oss trene.

Nå er Charlie vel satt i kropp og sinn. Passert 3 år og fortsatt fjortis mange ganger. Men kontakten med oppdretter er der ennå. Jeg vet at Sissel og Per alltid vil være der å ta telefonene hvis det er noe. Og det er så deilig å være trygg på det. Akkurat sånn det skal være.

Jeg kan stolt si jeg har fått kjøpe en hund fra en av norges beste oppdretter. Kennel Fjelldronningen er fantastisk!  Kan ikke få fullrost dem nok.  Og TUSEN, TUSEN TAKK for Charlie!

       Rødt hjerte  OG TUSEN, TUSEN TAKK FOR DERE ER DER, BESTANDIG !!!!!!!! Rødt hjerte

PS, blir det en lappe til så håper jeg at jeg får kjøpe hos dere igjen?  

007

16 kommentarer:

Gry og Millis blogg sa...

Så utrolig koselig skrevet Nina, kjenner at jeg nesten får tårer i øynene jeg!

Nå har jeg ikke valp fra Fjelldronningen (enda), men har vært der så mye at jeg kan underskrive opptil flere ganger på at det du skriver stemmer til fulle!!! Makan til oppdretter skal man lete lenge etter tror jeg:o)

Nina og Bonnie sa...

Synes de fortjener litt ros for all jobben de legger ned i oppdrette sitt. Ikke bare å oppfostre en valp eller 5, men den jobben de tar på seg frivillig hele valpens liv. Glemte jo å skrive at jeg er så heldig å bo 15 minutter fra dem. Det har jo hatt mye å si det også.

Ville sa...

Jeg applauderer med. Jeg har ikke kjøpt valp hos Fjelldronningen, men de var en del av min prosess til valg og kjøp av Lapphund. Jeg tvilte ikke et sekund på deres seriøsitet og kjærlighet til Lapphunden som individ og rase.
En ting skal de ha fra meg er følgende: de utviste en fantastisk ydmykhet til det å drive avl og til andre oppdrettere, ingen negative ord om andre! Det takker jeg dem for, hvordan de velvillig hjalp meg på min vei!!!

Siss sa...

Takk Nina,for disse rørende ord.Det varmer at du skriver slik om kennelen vår:-)

Marianne sa...

Er så enig så Enig Nina!! Fjelldronningen har altid vært en kennel jeg har sett opp til, å som man ønsker å lære av! De skaper nydelige hunder og tar godt vare på både valper å kjøpere..Det er sånn det skal være...Skal jeg ha meg valp igjen noen gang, så står de høyt på lista mi og!

Nøve sa...

Jeg er hjertens enig i hvert ett god-ord som blir sagt og Fjelldronningens folk og dyr. Jeg kommer ikke over hvor hjelpsomme de var den gang det var snakk om parring mellom Bonnie og Nalle. Gode råd og bare vennlighet fikk vi, selv om det ikke gjaldt deres hunder. Jeg kjente dem ikke engang!
Jeg er selvfølgelig veldig stolt over valpene som Nalle og Ofelia fikk. Det var så trygt med slike hunder og gode oppdrettere ;o)

Dixie sa...

Jeg er heeelt enig i alt du skriver! :D Ingen i vår familie hadde noen gang hatt hund før, men det gjorde ingenting, for lurte vi på noe var det bare til å spørre dem om alt mulig! :) Og hvis vi noen gang skal ha en lapphund til (selv om det for oss egentlig holder med én... ;) er det helt sikkert at den skal komme fra Fjelldronningen! :D

Merete sa...

Når jeg begynte å søke etter riktig valp fra riktig kennel så hadde jeg undersøkt nøye i forveien og hadde hørt med "all verdens folk" både på nettet og pr telefon. Jeg følte det som om vi hadde vunnet i lotto når vi fikk vite at vi kunne få valp fra Fjelldronningens kennel. Og det føler jeg fortsatt!!! Benita og vi ble så absolutt en perfect match. Og jeg stiller meg bak hvert eneste godord Nina og dere andre kommer med her: Herligere og mere hjertevarme seriøse hundefolk og medmennesker skal man lete lenge etter.

Gry Viola og Roxie sa...

Så flott du skriver Nina!! Jeg stiller meg bak hver eneste ord!! Vi har 2 hunder fra fjelldronningen. På Fjelldronningen så er det bare masse ros og flotte ting å si om de 4 beinte og de på 2 bein!!

Hege og Tussi sa...

Jeg bøyer meg i støvet sammen med Nina. Tussi er en Fjelldronning og jeg traff blink på første forsøk!Både med rase, hund og oppdretter. :))

Anonym sa...

Jeg kan bare istemme helhjertet!

Det er en glede å få eie hund fra en oppdretter som er så involvert og oppriktig glad i alle hundene sine. Det er en trygghet for oss som var helt grønne på temaet hund når vi kjøpte Frost. Den gode sjelen vår. Håpet er å få hente hjem en fjelldronning (konge?) til neste sommer.

Virkelig fint skrevet Nina, så godt med mennesker som retter heder og ære dit den bør rettes!

Tønsbergtrioen (som fremdeles er uten internett hjemme)

Unknown sa...

dette var gode ord! Det er flott å sjå at det fint så flinke og seriøse oppdrettarar - det er slike me treng!

Ville sa...

Nina; jeg visste ikke at du har en katt, hele 13 år, har han vært avbildet i bloggen noen gang?

Nina og Bonnie sa...

Ja, Berit. Cæsar har vært presentert på bloggen for lenge siden og har vel vært med på et bilde eller to sammen med Charlie. Det blir nok den siste katten her i huset. Det blir en hund til i steden. :)))

Synes det er så mye fokus på dårlige oppdrettere og hva en skal styre unna, derfor er det på tide å fortelle om de som gjør en fantastisk jobb. De får ikke nok heder og ære for jobben de gjør. For den er viktig!!!!!!!!!!!!!!!!

Sidsel, Honey og Arjas blogg sa...

Det varmer hjertet når du skriver så pent om Fjelldronningen! Tenk så inderlig godt det er for Sissel og Per og få sånne gode ord på trykk. Jeg istemmer i at de er suverene oppdrettere, superflinke til å holde kontakten etter levering. Og jeg innrømmer gladelig at når jeg trenger gode råd ringer jeg til Sissel, og hun svarer villig. Er kjempeglad for at hun valgte meg som forvert for vakre Honey. :):)

Inger`s blogg sa...

Godt skrevet og jeg er så enig.
All den hjelp, trøst og støtte vi fikk, når vi trengte det mest, har vært helt ubeskrivelig.