tirsdag 6. juli 2010

Ny jobb og MYYYYE hage!

Ja, de fleste av dere har sikkert fått med dere at jeg har byttet jobb. Og jeg var veldig spent i går. Dette var jo noe helt nytt for meg og jeg viste ikke helt hva jeg gikk til. Så nå var spørsmålet, passer dette meg og vil jeg trives??????  Og ja, dette tror jeg blir veldig hyggelig. Som hjemmehjelp kommer jeg i kontakt med masse ensomme mennesker, unge og gamle. Som er like skravlesyk som meg. Og jeg har kost meg på jobb i dag. Vaske og stelle for folk som setter pris på det. Har ikke møtt slemme, sure folk ennå.

I går begynte jeg med omvisning hvor alle bodde og fikk hilst på noen. I dag var det første dagen alene og rett i vaskebøtta. Jeg fant fram til alle og koste meg med mye prat og en på handletur. Jeg følte i dag at dette var meg, dette kan jeg virkelig kose meg med. I morgen skal jeg lenger ut på landet og vanskeligere å finne fram. Men nå føler jeg meg proff på å lete så jeg satser på det går fint. Dessuten har jeg en tidligere arbeidskollega å ringe til hvis jeg skulle kjøre meg helt vekk.

Så litt hage….og masse bilder. Jeg holder som sagt på med å støpe i dammen. Er lei alle “pyntestein” som triller ned i bunnen hvert år, så i år bestemte vi oss for å rette alle kanter for å slippe det. Og da passet vi på å støpe hellene fast samtidig.

052

Her har vi tatt av forskallingen og venter på tørking. Til helgen kan vi støpe igjen. Da må vi vatre og gjøre det helt klart til å mure hellene etter en ny ukes tørking. Før hellene mures skal ny damduk legges og dammen fylles halvfull. Så jeg vil gjerne ha mye fint vær og varme framover. Fiskene står lagret i store kar rundt på plen, under hekken så de ikke står i solen. De venter nok, de også.

058

I frustrasjon over all venting så måtte jeg finne på noe annet. Så jeg klippet ned en gullbusk og gravde den opp og vips….. et nytt rosebed. Det er ikke mye fart i de gamle rosene vi har flyttet ennå, men jeg har fått litt dilla på gamle historiske roser og Austin-roser. Flotte, fylte roser som blir STORE og med duft.

061

Hvis dere er snille å ser bort fra rotet, jeg har akkurat blitt ferdig, så blir begge rosebedene nå hengene sammen bare med trappa som deler den.

065

Ovnene måtte flyttes for å få plass til et stort bed så de står ved inngangen til hagen nå. Pionene har være flotte i år og duftet herlig.

066

Hosta-bedet, eller bladlilje som noen kaller dem. Har samlet Astilber og Hostaer i sammen bed. De er kanskje kjedelig, men fine på sin måte. Hostaene er også fine ved dammen.

069

En av rosene i sin flotte prakt, husker ikke navnet i farten.

076

Denne er nyinnkjøpt i år. Leonardo da Vinci heter denne. Så som dere skjønner så har rosedillaen tatt av i år. Har laget et nytt hjørne i hagen også med gamle historiske buskroser fra 1700-tallet. Vi får se om det blir vellykket. De står desverre litt skyggefult til. Så i år har jeg gått til innkjøp av 7 stk. nye roser. Kirsti mener det for holde. Vel……sier jeg. :-)

063

Til slutt et oversikts-bildet av den ene enden av hagen. Der dammen ligger og vi har mest blomster. Bak blomstene lengst vekk på venstre side går bedet oppover og der har jeg dagliljer og iris. Charlie må jo bare ligge i solen. Ser nå at jeg har altfor mange blå blomster. Det lyste ikke akkurat opp. Så der har jeg en jobb å gjøre til neste år.

Må jo også fortelle vi har inntatt Trettnes og Farris igjen for sesongen. Og hadde William med på søndag for å bade. Vel, litt kaldt i vannet synes jeg . Men vi koste oss. Det var faktisk noen hundeklubb som leide plassen for agility denne helgen. Etter det jeg kunne se på bilskilt så det ut som det var fra Skien eller der omkring. Så da var det langline på Charlie.

152

Her koser vi oss med litt vannmelon. Det blåste kattunger der og det var ikke den beste temperaturen i vannet. Vasse, det går fint det også.

106

Så langt og ikke lenger. Men Charlie koset seg på grunna. Han måtte stadig følge med på de hundene som holdt på å pakke seg ut. Det var litt av et leven inn i mellom.

174

Lille gutten og lange trær!!! William har ikke vært mye på skogstur så Kirsti og jeg har funnet ut at det er en oppgave for farmor og tante. Her er vi på vei hjemover. Han var stuptrøtt når vi kom hjem. Masse frisk luft og vann. Da blir en deilig trøtt etterpå.

Nå skal jeg ikke plage dere mer med min hagedilla og altfor lite hund. Det for jeg heller ta i et annet innlegg.

Ha en fortsatt fin sommer!!!!

16 kommentarer:

Inger`s blogg sa...

Åååå Nina,for en skjøn hage du har, jeg elsker å høre og see på flotte bed og blomster, kjenner nesten duften!!!.
Så flinke og dyktige med masse gå-på-, spennende med den Dammen og rosen bedet,det blir bare så flott!

Så bra hvis du trives med den nye jobben din, håper det fortsetter.
Lykke til med damm, hage og jobb.

Tenker Charlie er fornøyd når du jobber i hagen og når dere er sammen med tantebarn, kos dere!

Hanne sa...

Så fint å høre at du (iallefall foreløpig) trives i den nye jobben!! Jeg tror helt sikkert du egner deg veldig godt for denne typen arbeid, Nina!!!

Også så flink du er med hagen!!! Jeg kan trenge deg til litt konsulentvirksomhet på min lille hageflekk. Der er det bare gress foreløpig og jeg er helt blank...

Fortsatt god sommer selvom du jobber, Nina!!! Vi snakkes!!!

T :-) sa...

Så bra at du trives i den nye jobben :-))))

Sukk - for en flott hage du har Nina :-)

Trettenes må være et mål for meg i løpet av sommeren, der var det fint :-) Men hadde de agility der??

Gry Viola og Roxie sa...

Kjempe flotte roser du har!! Blir spennans å se dammen når den er ferdig! Må nok prøve å ta en tur bort til dere for å se da. Er så nyskjerrig av meg. Så flink Charlie er som bare ligger der ogikke graver i bedda dine! Roxie hadde nok prøvd å grave hun. Så deilig det så ut v farris vannet selv om det blåste!! Deilig vannmelon William hadde fått av tante!! Så store trea så ut i forhold til William!!
Ha en flott uke videre og kos deg i den nye jobben!! Tror nok det er midt i blinken for deg!!

Ragnhild B. sa...

For en deilig hage, Nina! Gamle roser er så vakre! Og jeg syns IKKE bed med hosta og astilbe er kjedelig, tvert om, - de gir en ro og harmoni og en deilig hvile for øynene. Der vil blikket søke etter andre nyanser og detaljer enn i de mer frodige og fargerike bedene. De er gode for en avveksling!

Irén sa...

Grattis med ny jobb, Nina!!! Kjekt å høre at du finner deg fort til rette og TRIVES :-)

Herlig innlegg med masse koselig å lese og FLOTTE bilder! :-)

God sommer-klem fra Irén - som hilser fra Balder også. Han har vært til dyrlegen i dag og både fjernet tannstein, operert vekk en kul på ryggen, og er helt satt ut stakkar... Men det går vel helst bra :-)

Anne-Liss sa...

Så flott at du trives i den nye jobben. Tenker det er en givende jobb der folk virkelig blir kjempglad når du kommer.

Så fin hagen er, rosene var bare nydelige. Fiskene lengter nok etter dammen sin, men den som venter på noe godt .......... !

Rart å se William, jammen har han vokst. Han var ganske liten første gang jeg så ham her på bloggen.

Nyt hagen og sommeren. Ha fortsatt fin arbeidsuke.

Gry og Milli sa...

Denne jobben er midt i blinken for deg - det har jeg sagt MANGE ganger, og det tror jeg enda:o)) Du finner helt sikkert fram også, er overhodet ikke i tvil om det heller!!

Åh, som jeg misunner deg hagegleden (og hagen!) din. Det er jo så vakkert!

Det høres ut som en fornuftig oppgave for farmor og tante det å sørge for skogsturer på William:o) Herlig bilde av William og de laaaange trærne Nina!

Nina og Bonnie sa...

Ser ut som jeg må ta meg en tur til Nøtterø og Tjøme og jobbe litt hage. En helg på hvert sted, det må vel hjelpe????

Tove, du må komme i sommer å bli med til Farris, agility-banen var tatt ned når vi kom. Tipper den sto på toppen. Der var det jo plass til den.

Gry Viola, det er bare å komme, vettu!!! Jeg jobber på dagtid, men er tidlig ferdig og fredager har jeg stort sett fri.

Ragnhild, enig med deg. Derfor har jeg ikke hjerte til å kaste dem. De fikk sitt eget bed i steden.

Anne-Liss, William vokser og gror. Han er som en blid, liten herremann nå. Tenk dere har jo fulgt han hele hans liv.

Gry, "far" har som vanlig helt rett. Jeg tror faktisk jeg har satset rett. Og jeg har foreløpig funnet fram hver dag, denne uka.

snorredimma sa...

Å, Nina - dette var knall. Så fin hage du har - skulle ønske jeg var halvparten så flink som deg...da ville min hage se bra ut, også!!

Nydelig bilde av William blant alle de lange, store trærne. Han er heldig som har dere å være sammen med!! Jeg savner egentlig noen små barn her - noen som Dimma kan "trene" med....Ho trenger å bli vant til små unger...

Ellers er jeg glad for at du trives i den nye jobben din! Du har faktisk inspirert meg :-)...men det skal jeg skrive om i bloggen litt senere. Ha noen fine dager, og lykke til med damprosjektet!!

Sidsel, Honey og Arjas blogg sa...

SÅ flink du er i hagen Nina!!! Jeg har nok samme lyster som deg, men får ikke gjort noe med dem. Og du er så flink til å skrive på bloggen også, noe jeg ikke er. Stå på jente! Flott å høre at du trives på jobben. Lykke til :)

Dixie sa...

Så kjekt at du er fornøyd med den nye jobben! Den hørtes jo veldig kjekk ut også, da! :D

Den hagen din er så fin! :D Med roser og dam, og maaange andre kjempefine blomster! :D

Wilma sa...

Utrolig fin hage! Og så mange fine roser! :)Er veldig misunnelig...vi har jo nettopp flytta, og har ikke engang gressklipper enda. Og det haster! ellers finner vi kanskje ikke igjen huset blant alt ugresset etter ferien :)

kjempefint bilde av Charlie også som vasser litt :)

Siss sa...

En drøm av en hage:-)
Kansje jeg kan leie deg til neste år??????
Du får til det meste Nina.
Masse lykke til i ny jobb.

Nøve sa...

Den nydeligaste hagen jeg har sett! (Jeg har jo tilogmed sett den på ornt'li!!)
Jeg er så glad for at du trives i den nye jobben. Hva syns Charlie om all denne fartinga? Han er vel med?

Elses og Goyas blogg sa...

Så energisk du er, Nina! Jeg blir bare slapp i varmen jeg. Du har en kjempefin hage!