søndag 21. november 2010

Møbler!

Jeg har vel fortalt tidligere at jeg har brukt noen kvelder og helger på å pusse opp møblene mine. Veldig lei 90-tallets furumøbler. Tenkte desverre ikke på å ta bilder før og etter, så jeg har ikke bilder av det. Men spisestuen, den har jeg oppussingsbilder av. Jeg har kjøpt på Finn.no spisestue. Vel, først så kjøpte jeg stoler. Tenkte jeg skulle bruke det gamle bordet jeg hadde. Men det gikk ikke. Så det solgte jeg på Finn.no . Så var det å jakte på et bord. Det var ikke så lett. Ikke som passet mitt budsjett. Tilslutt fant jeg en spisestuen med 8 stoler i furu jeg kunne pusse opp. Til kun 750,-. Så da har jeg plutselig 14 stoler. De trenger jeg jo ikke. Så hva som skjer med de etterhvert vet jeg ikke. Bordet var flott å pusse opp.

080

Først var det å pusse ned bordplaten. Først med grovt sandpapir, så med mellomgrovt og til slutt med fint. Passe på å gjøre det den veien treet går.

082

Beina som jeg skal male, maler jeg med heftgrunn først. Da sitter malingen bedre og tåler litt skraping uten at malingen flasser av. På bildet ser dere at stolene er litt “gulaktig” i fargen. Så jeg måtte ta med en stol til malebutikken for å få målt fargen. Da blander de akkurat den fargen til meg.

114

Her er bordbeina malt ferdig. To ganger med den rette fargen så er jobben gjort.

Bordplaten har jeg brukt “spritbeis” på og oljet to ganger. Ble ikke helt fornøyd med fargen på den, den skulle bli lys eik, men nå ser den mer furuaktig ut. Vel, det får være sånn nå.

Så nå er spisestuen ferdig og alle de andre møblene også. Nå er jeg fornøyd og kan bruke resten av vinteren på andre ting. Hva da, tro???? Den må jeg tenke på.

071

Ellers er vi barnevakt hver torsdag nå. Marius og Marita går på kurs da. Så nå får jeg se mye til barna. Det er jo bare gøy. De er så snille og blide det er en fryd å passe dem. William er veldig snill med sin søster og hjelpsom viss jeg ber han hente noe til meg.

044

Og William har lært seg å snakke til Charlie. Nå er det en som maser på Charlie ofte. Tror ikke Charlie bryr seg mye om det. Ser ut som har gjør det han vil uansett. Når William roper: “Charlie kom hit”, så ser Charlie på meg. Og går vi tur nå så vil William holde Charlie. Under streng kontroll !!!!! Han vokser så fort nå og sier så mye rart. Vi må hele tiden passe på hva vi sier. Han hermer hele tiden.

Ellers så går Heidi, Aida og vi turer stort sett hver dag. Stavern og Vestmarka, litt etter vær og lyst. Charlie er Charlie, der er det ikke noe nytt. Aida har løpetid nå så jeg merker han ikke er like lydig. Mye snusing og moro. I sær nå som snøen har kommet.

Når det gjelder mitt rasevalg. Noen som er spente der ute??????  Har landet på 3 raser. Foreløpig!!!!

Og røykingen min! Ja, jeg røyker ennå. Leser boken Nøve sendte sakte. Selv om jeg har begrenset røykingen 50-60 %, så er jeg ikke i mål før røyken er stumpet. Legen er fornøyd og da går det bra. Legen var til å med interesset i å les den boken selv. Da var det lettere å sette seg inn i hva røykere går i gjennom. Så Nøve, du får den snart tilbake. Snart ferdig med den nå.

Det var litt fra oss for denne gang. Skal bli flinkere til å ta bilder til neste gang. Lover!!!!!!!

071

Ha en flott uke, alle sammen!

 

17 kommentarer:

Irén T. A. Færevaag sa...

Jeg gir meg over! Så FLINK du har vært/er, Nina!!! Du gjorde et kupp med de møblene synes jeg. Kjempefint ble det! (Har noen furumøbler selv jeg har lyst å gjøre noe med, men så var det tiltaket da...)

Koselig å være barnepasser høres det ut som! Flinke, lille, store William som hjelper til :-)

Du Nina, det siste bildet ditt - det er bare HELT fantastisk FLOTT!!!

Ønsker deg en flott ny uke!

Irén T. A. Færevaag sa...

Ooops! Jeg glemte å si: You go girl! 50-60% reduksjon på røykingen er jo KJEMPEBRA!!! :-)))

Siss sa...

Skal si du får det til Nina.
De møblene ble jo kjempe fine.
Lykke til med røyken:-) Du klarer nok det også.

Ville sa...

Så flotte det ble, du har gjort en god jobb der Nina!!! Tror jeg skal inn på finn jeg også, er på jakt etter et lite salong bord i furu, jeg håper å finne et som ikke er lakkert;o) så slipper jeg den store jobben med å fjerne lakken.

Jeg blir helt betatt av William og Charlie, det er så koselig å lese og utviklingen mellom dem. Så herlig bilde av deg Nina og ungene, lille jenta er helt nydelig. Så heldige dere er som får våre barnevakt, jeg er jo også det vær mandag for Caspian, storkoser meg:o)))

Så kjekt at du har 3 raser som du kunne tenke deg...men Nina du har jo glemt å skrive hvilkene:o) Hvilke raser er det, så kan vi vente i spenning om hvilke det blir til slutt, hadde vært så gøy det;o)))

Det går jo helt etter oppskrifta dette med røykeslutten og boka. Så utrolig god du!!!

Anne-Liss sa...

Nå ble jeg virkelig imponert, møblene ble utrolig flotte. Du er flinke med sandpapir og pensel :o)

Ser ut som både du og barna storkoser dere i hverandres selskap og Charlie så tålmodig.

Ha en flott uke !!

NB.: de tre rasene kommer vel i neste avsnitt ?

Nøve sa...

Du er virkelig er nevenyttig dame, du Nina! Syns sjøl det er moro å pusse opp møbler, men nå mangler jeg fullstendig ork til å begynne på slikt, og jeg har rett og slett blitt likegyldig på mine gamle da'r :/

Boka kan du bare beholde, ev. gi'n til legen din når du er ferdig - for dette greier du! (Men boka kan være grei å ha liggende ei stund etter røykeslutt, for suget kan dukke opp innimellom ;)

Du må være verdens beste tante! Og så godt for ungene at du har en som Charlie! Det er vel bare lappiser som er så barnevennlige, du kan ikke velge noe anna..??

snorredimma sa...

Gurimalla, så tålmodig du er med disse møblene....Jeg har også noen furumøbler jeg er litt lei, men behersker meg fortsatt litt til - kan jo hende de passer på hytta i stedet!!

Du kler å være midtpunktet for smårollingene du passer - herlig bilde!! Også har du jo god hjelp på turene til og med :o)

Nina da, du kan da ikke si sånn!! Du vet jo at jeg er veeeldig nysgjerrig.....nå er jeg skikkelig spent, altså!

Lykke til med røykestoppen. All ære til deg og boka til Nøve og sikkert legen din, også - dette klarer du!!!

Marianne sa...

Du er så kjempe flink Nina! både oppussing og røykeslutt!! Jeg har aldri røykt så jeg har ingen anelse på hvordan det er å slutte..men har jo sett mange som har prøvd, å det er ikke lett!! Men du er kjempe god, å sikkert lurt å gjøre det litt gradvis i starten!

Å rasene?? Ja jeg er EKSTREMT nysgjerrig nå ;)

Lappelykke sa...

Jeg er også veldig nysgjerrig på rasene du har falt for:)

Møblene ble kjempefine, du har virkelig vært flik!

Og gratulerer med et godt røykekutt, er sikker på at du når målet i ditt eget tempo.

Ragnhild B. sa...

Så godt jobba, Nina! Du er så nevenyttig med både hage og hagedam, møbeloppussing og greier! Og tante Nina og "onkel" Charlie er gode å ha, det er helt tydelig! Jeg er også spent på hvilke alternative raser du har endt opp med, og ikke minst, hvorfor akkurat disse!

Gry og Millis blogg sa...

Møblene ble kjempefine Nina, det har jeg jo konstatert ved selvsyn:o))

Morsomt at William og Charlie begynner å få "sin egen" tone (William snakker/roper til Charlie, som ikke hører;o)

Spent på rasene. Har en følelse på i hvertfall èn av dem:o)

Nina og Bonnie sa...

Nå som jeg har gjort dere alle litt mer nygjerrig på hunderasene kan jeg røpe meg.

Nr 1: Finsk lapphund. Holder fortsatt på den. Jobber fortsatt med bjeffingen til Charlie og tror at hund nr 2 vil ta etter, uansett rase. Så derfor er finsk lapphund nr 1.

Nr 2: Whippet. En veldig behagelig og bedagerlig rase. Har mått venne meg til en hund med kort pels. Da var det gjort. Mange flotte farger på dem også. Et minus er jaktinstingte. Kan ikke gå løs i skogen der det kan være rådyr og annet.

Nr 3: Goldendoodle. Vet lite om rasen. Så den er på siste plass foreløpig. Det jeg vet er at det er en rase som er avlet for å få en selskapshund som kan brukes til alt. Men de kan bjeffe de også. Så derfor siste plass.

Gry, jeg tipper du viste dette!

Gry og Millis blogg sa...

He-he. Ja, jeg gjorde nok det. Av en eller annen grunn tror jeg du lander på Whippet også (men TROR, er langt fra sikker:o)

snorredimma sa...

Ja, da var det jo sånn jeg tenkte, da...Jeg personlig tror det blir ei lita lappedame etterhvert hos dere....:-)))

Kler både deg og Charlie det....

Men jeg må spørre - er det du som har tatt det siste bildet, Nina?? I så fall - hvilket redigeringsprogram bruker du??

Nina og Bonnie sa...

Ja, Camilla. Jeg har tatt det siste bilde, men jeg har ikke brukt noe redigeringsprogram. Bare innstillingene på kamera. Når jeg leker meg med bildene så har jeg bare picasa. Kanskje ikke det beste, men jeg redigerer ikke bildene til vanlig.

Hanne sa...

Du er så flink, Nina!! Jeg er skikkelig imponert! Savner dog flere bilder av det ferdige resultat på de andre møblene også..

Det siste bildet var nydelig!! Hvor er det tatt??

Fortsatt lykke til med røykeslutt!

Når skal du skaffe deg hund nr. 2? Er det nært forestående? Spennende blir det iallefall!

Nina og Bonnie sa...

Hanne, bildet er tatt i Stavern på en tur på kyststien.

Hund nr 2 er ikke akkurat rundt hjørnet. Er veldig bestemt på at Charlie skal bli voksen først. Det er bare gøy å lese om raser og sjekke litt.