lørdag 30. juli 2011

STAVANGER.

Ferien i år ble en liten tur til Stavanger. Og FOR en tur! Kort, men vi utnyttet hvert sekund. Turen oppover tok 7 timer. Vi tok det med ro og stoppet litt underveis. Men sørlandsveien gikk tregt. Der det var 70 km gikk det i 55 km og da hjelper det lite å være utålmodig.

027

Vakre Ville-mor!

Når vi kom fram til Mosvangen camping så kom Berit og Ville.  Berit tok oss med på en rundtur i Stavanger, Madla og Sola-stranda, OG DEN BOTANISKE HAGEN! Fikk se masse….tusen takk, Berit. Hadde det ikke vært for deg så hadde vi bare fått sett sentrum. Nå har vi fått sett MASSE!!!!!! 

012

På baksiden av denne øya ligger “Flor og Fjære”

038

Berit, Ville og meg ved “ Sverdene i fjellet”.

041

Fra “ Sverdene i fjellet”.

045

Kirsti måtte bare gå barbeint på Sola-stranda.

048

Og Ville måtte bare grave! PS: sjekk den vakre fargen på Ville!

Det var noen utrolige fjell rundt Stavanger og faktisk masse bondeland. Selve sentrum var ikke så  stor som jeg hadde innbildt meg.  Men kjempekoselig med brolagte gater og mange flotte små hus.

021

Masse flott natur rundt Stavanger.

024

Kontrastene i boliger og natur!

Dagen etter vi kom så tok vi runden i byen og DA åpnet bare himmelen seg. Første stopp- en paraplybutikk.  Vi var bare et par timer i sentrum, men  vi rakk å spise lunsj på Sting. Nydelig mat og en herlig atmosfære. Regnet ville ikke gi seg så vi tok en taxi tilbake til campingen for å hente bilen å kjøre til et kjøpesenter på Madla. Det hadde vi sett når Berit hadde oss på tur dagen før.  Fant fort fram og fant til og med en snarvei tilbake. :)

010

“rækå” som står på bygga.

012

Noen av de mange brygge-restaurantene.

018

Mye gamle hus og litt nytt i en flott blanding.

-026

En sjokolade-butikk, vi gikk fort ut…..

029

Valberg-tårnet.

025

Litt historikk!

033

Mange steder med et navn vi hadde problemer med uttalen.

 

Når vi kom hjem til campingen igjen så var det bare en kort halv time til Berit skulle hente oss igjen. Vi var bedt til middag og kos hos henne sammen med Anne-Liss og Wenche.  Vi fikk nydelig mat og vin. Kaffe og en alldeles nydelig ostekake Anne-Liss hadde laget. Der koset vi oss i mange timer. Det er en flott uteplass Berit og Øystein har. Når mørket kom sigende så tente Berit en masse lys og det ble sååååå koselig der. Bare synd klokken begynte å nærme seg midnatt og vi skulle kjøre tidlig dagen etter. Hadde gjerne sittet der ennå. Vi fikk i hverfall snakket masse hund og mye annet. Og så fikk jeg endelig møtt Dixie-mamma, Wenche som er en veldig hyggelig person. Tiden i Stavanger ble for kort eller var det tiden som gikk for fort?????  Men vi skulle ta oss god tid hjemover og det var bare å pakke sammen.

048

Ville-mor var jo også hjemme og ønsket oss velkommen!

051

Her har Ville utsikt over hele nabolaget. Charlie hadde vært såååå misunnelig på den plassen.

056

Her koser vi oss!!!!!!!!!

042

Se den koselig uteplassen til Berit og Øystein!

Veien hjemover fikk vi tips om. Da ville vi kjøre så vi kunne se litt mer og vi kjørte derfor gamle veien, Nordsjøveien.  Da  fikk vi se Jæren og mange flotte steder. Har glemt halvparten av navna nå. I Egersund stoppet vi for å fylle bensin og kjøre inn til sentrum. MEN da begynte det å lyse en lampe i bilen.  Kirsti opp med instruksjonsboken på bilen og se hva dette betydde.  MOTORELEKTRONIKK FEIL!!!!!!!!!   Ja,da var det å finne et Audi-verksted i nærheten.  Kirsti ringte verkstedet sitt i Larvik og i alt hell var det et verksted ikke langt fra oss i Egersund.  Vi fant det fort og etter en kjapp halvtime der så kunne vi kjøre videre. Ikke noe krise, bare at katalysatoren kan gå på veien. Det var ikke noe som kunne skje med sikkerheten på bilen eller kjøreevnen. Vi ble et par timer i Egersund. Ruslet rundt i byen som luktet nykokte reker. En herlig lukt, jeg gikk bare rundt å snuste og trakk til meg lukten. Koselig by det også. Mange små trange gater med små hus. Så kjørte vi videre.

059

Sjekk de artige båthusene. Men  vanlig garasjeport.

067

Kjempekoselig i Egersund!

Veien fra Egersund til Flekkefjord var en opplevelse.  Den gjorde faktisk nesten hele ferieturen. Utrolig vei, gammel, svingete, smal og opp og ned. Bratt og krokete, til tider skummel.  Skrekkblandet fryd er det vel noen som hadde kalt det.  Tunneler som var hugget ut i fjellet og uten lys. Vi stoppet flere ganger for å ta litt bilder på den veien.

068

Der oppe går veien, jeg har brukt  det nye objektivet på max. Det er egentlig veldig høyt opp der.

071

En av tunnelene. Det nye objektivet er jammen i meg bra. Jeg står faktisk langt nede.

075

Kanten på veiene. Skikkelig sikkert!  IKKE!!!!!!!!!!!!!!!!!!

081

Vi stoppet på plassen “utsikten”.  Og denne utsikten var over Kvinesdal.

082

En eller annen severdighet rett før Kristiansand. Synes den var morsom, men fikk ikke med meg helt hva det var med den.

Når vi brått nærmet oss Kristiansand så skulle vi lissom overnatte.  Vi stoppet for å handle litt på Sørlandssenteret.  Når vi var ferdig der så fant vi ut at vi skulle bare kjøre hjem.  Vi hadde bare 3 timer hjem så hvorfor bruke en 1000-lapp på overnattning da. Det var faktisk smart å kjøre på den tiden av dagen. Det var lite trafikk og da gikk det radig hjem.

055

Et gammelt bilde, men såååå glad ble Charlie når jeg kom for å hente han.

Vel hjemme måtte jo bare Charlie hentes. Uansett å sent det var.  Jeg ringte for å høre hvordan det var hos Marius og familien. Han skjønte ikke noe. Var vi hjemme alt?  Bare å komme!  Charlie var så glad, hysterisk glad.  Han hadde oppført seg eksemplarisk og de synes det var bare gøy å passe han.  Og passer han gjerne igjen.

Dette var sånn ferien min har begynt og nå har jeg to uker til som venter.  Må sløve og kjede meg mye tror jeg så dagene går tregt.  Nyter dagene og varmen.  Selv om jeg holder meg inne eller i skyggen.  Er ikke noe sol-menneske, jeg.  Charlie ligger mye i kjelleren.  Men jeg har FRI, FRI, FRI!!!!!!!  Og jeg storkoser meg!!!!!!! 

Med dette laaaaaange innlegget vil jeg ønske dere en fortsatt flott sommer!   

8 kommentarer:

Gry, Milli og Tjorven sa...

Å, for en koselig tur dere har hatt Nina. Stavanger er en koselig by, men hadde ikke vært på langt nær så kos uten Berit, Wenche og Anne-Liss:o) Innmari moro at dere fikk til dette!!!

Så fine bilder du har tatt! Nå føler jeg at jeg også har vært litt på biltur hjemover fra Stavanger. Gøy! Det er av og til skrekkblandet fryd å kjøre på noen av veiene i landet vårt:o)

Fortsatt god ferie Nina, bruk den til AKKURAT HVA DU VIL:o)))

Ville sa...

Veldig koselig å ha deg Nina og din søster Kjersti på besøk og vise dere rundt.
Tror aldri jeg kommer til å glemme småpludringen deres i den botaniske hagen. Helt nydelig å høre på for en som ikke er sånn inni planteverden. Jeg oppdaget tilogmed en "ny" busk som jeg skal ha i bedet i innkjørselen. Den som dere har som hegg;o)
Lurer på om det var noe med "erter..." dere kalte den? Fin og artig var den!

Det er noen utrolig flotte bilder du har tatt Nina, falt nesten i staver av bildene tatt fra Ullandhaugstårnet...av fjellene og fjordene. Vakkert, kjent og kjært for meg:o

Flotte bilder fra hjemturen deres også....godt å høre at dere fikk så mye utav den:o)
Charlie er nok helt sikker glad for at matmor er hjemme igjen:o)

Nina og Bonnie sa...

SIBIRERTEBUSK!!!! Det er busken du vil ha, Berit. :)))

Tusen, tusen millioner takk for sånn du stilte opp og guidet oss, Berit. Vi hadde ikke sett mye av Stavanger hadde det ikke vært for deg. :))))))))

Gry Viola og Roxie sa...

Flotte bilder fra en kjempe fin tur!! Ja nå er sommeren her!! Kos deg masse i ferien videre! Kjørte fra Egersund og til Stavanger i fjord på den gamle veien (ikke mottorveien) Kjempe kos!!
Ha en flott uke videre!

Nøve sa...

Å kjære vene, for en koselig tur dere har hatt! Syns jeg hører dere pludrer i botanisk hage, slik som Berit forteller :) Dette må jo ha vært midt i blinken for dere! Jeg er ganske sikker på at triveligere guider finns heller ikke, eller "selskapsdamer" for den saks skyld. Terningkast seks!
Men den sjokoladebutikken, gikk dere virkelig fort ut??? Det må du da isåfall angre på?

Kan tenke meg gjensynsgleden var stor i Larvik den kvelden du kom hjem, ja... Neste gang du skal på farten - skal iallefall Charlie være med ;)
Håper du koser deg, Nina!

T :-) sa...

Ser ut som du har hatt en kjempestart på ferien din Nina :-) :-)

Ja, ikke sant at veistrekningen før Jøssingfjorden er spesiell! Jeg fikk det liksom ikke til å stemme med det blide Sørlandet og flate Jæren? Ser i NAF-boka så står det at en har sagt at dette " er skapt av guds vrede"

Masse flotte bilder!

Og så skjønner jeg at jeg ikke har sett bilder av Anne-Liss eller det er lenge siden, siden jeg ikke ser hvem som er hvem på terrassen.

Ha en fortsatt flott ferie!

Unknown sa...

er nok ikkje noko sol-menneske sjølv - det vert så altfor varmt, og eg har iallefall ikkje tålmodigheit til å sitte i ro lenge nok til å få brunfarge når sommaren er her!

Ser ut som ein nydeleg tur til Stavanger. eg syns det er SÅ fint der! Og Sting er jo berre den perfekte plassen å ete lunsj på :)

No gler eg og Heino oss til ferie!! skal ha 4 veker fri no snart..skal berre jobbe ut veka, og så skal eg og Heino kjøre den lange vegen til vestlandet! Det blir bra!

Nina og Bonnie sa...

Tove, Anne-Liss sitter nærmest kamera på høyre side. Wenche etter det og Berit sitter ved siden av Kirsti på venstre side. Ikke lett å se dem i mørke.

Kristine, kos deg med 4 uker. Deilig å komme hjem en tur tenker jeg.

Nøve, neste gang vi skal på tur SKAL Charlie være med. Det er helt sikkert. :))))