søndag 11. januar 2009

Lenge siden.

Ja, hva har så skjedd siden sist. Har jo vært opptatt med blogg og store bilder, for ikke å snakke om å kommentere i alle bloggene som man bare MÅ følge med.

Har spandert sele på Charlie. Det blir bedre for han å ha til langlina. Han må bruke det når han har det med å ta seg en tur på egen hånd. Og så har jeg kjøpt (hysj, ikke et ord til oppdretter) bjeffebånd!!! Her sparer jeg til bad og oppussing av leilighet, så øser jeg bare ut penger på Charlie. Men sånn er jeg. Finner jeg noe jeg syns er fint til Charlie står det ikke på pengene. Da sulter jeg heller en uke. Det neste blir kløv. Skal kjøpe det til sommeren.

CHARLIE 002

Her testes både sele og bjeffebånd

Selen er jeg veldig fornøyd med, men bjeffebåndet får jeg ikke til å virke riktig. Jeg kjøpte det på en nettbutikk som har åpent to dager i uka. Ligger i mellom Larvik og Sandefjord. Dro tilbake på lørdag for å spørre om jeg gjorde noe galt. Men det ble testet og til slutt fikk de det til å virke også. Nå i dag prøvde jeg igjen. Da sprutet det. Charlie bare rynket på nesa og bjeffet videre. Det er bare vann i , men det går ann å bruke sitron også. Skal prøve det. Som dere ser legger pelsen seg fort over og kan sperre for spruten. Kanskje ikke laget for hunder med tykk pels.

CHARLIE 058

Her er selen med på tur.

Ellers har helgen gått med til å prøve å få blinkskuddet til fotokonkurransen. Det var ikke lett. Testet ut forskjellige innstillinger. Tok 192 bilder på turen i skogen på lørdag, det ble 4 brukelig. Blir litt sprø av det også. Jeg har nok ikke nok tålmodighet. Lest litt i fototipset som Tina tipsa om. Det sto det noe om tålmodighet. Må tilstå det er noe med hodet min og hukommelse. Det er mye vanskeligere i virkeligheten enn å lese det. Det er ennå godt vi har litt tid på oss. Nå er det jo nesten storm her så det er egentlig mye som er “i farta” her.

012

Nå er det nok bilder!

Det med lys har mye å si når jeg tar bilder. Bare se på de to øverste. De er tatt på samme dag, forskjellige steder. Med samme innstilling. Et er blitt lyst med solen, et er blitt gråere. Sikkert for jeg har tatt det på et jordet som ligger inni skogen. Det nederst ble tatt på en grå dag, så greit nok! Jeg er åpen for flere tips, Marianne. Du har jo samme kamera som meg.

Til slutt, ha en fin blogguke!

287

7 kommentarer:

Anonym sa...

Har Charlie fått Rambo-mønstret sele, eller ser jeg feil? Tøff gutt ;o)
Tipper bjeffehalsbåndet virker bedre med en dråpe sitron... Nalle fikk en slik sprut fra Nero-flaska engang, og han har fortsatt respekt for den flaska.

God blogguke til deg!

Marianne sa...

Ja sånn er det vel både med kamreraer og hunder, det treng en stor dose tålmodighet. Hva slags innstilling bruker du når du tar bilder Nina?

Når ask var liten, så bjeffet han så mye at jeg var på nippen til å selge han for en bilig penge flere ganger. Han var sååå slitsom. Sommerferien 07 var vi på tur til trondheim, da bjeffet ask kontinuerlig hele veien fra kristianby og opp....Jeg var så lei, at han fikk til og med sin første omgang med juling (uskyldig risting i nakkeskinnet, men likevel (skjemst))Så da vi kom til trondheim tok jeg turen inn på dyrebutikken og kjøpte sprute halsbånd, med sitron...Å du og du som det lukta i den bilen, sitron lukta hang i klærne våre i flere dager...Vi var på ferie i 2 uker, og ask måtte sitte endel i bilen. Men etter vi kom hjem, så var det ikke en lyd i han på nesten 1,5 år. Men så begynte han litt igjen, og da gikk jeg for å kjøpe mer sitron til båndet. Det funket ikke , nå hadde han blitt så smart i hode sitt, at han skjønte hvor spruten kom fra, og at han bare kunne bjeffe i et annet tonelei, så registrerte ikke båndet det. Så nå har ask en høyfrekvent pipelyd som bjeffing. Så denne gangen måtte jeg finne å noe nytt. Så jeg kjøpte munkurv. Dette var den største nedverdigelsen han hadde opplevd i sitt liv. Når han får den på, så synker han bare sammen og nekter å røre seg. Etter bare et par dager med munnkurv i bilen, tier han stille. Begyner han og brumle nå, så henger jeg munnkurven opp i speilen, og så er det stilt!

Anonym sa...

Huff, kan ikke være noe særlig med en hund som bjeffer masse.. Luna er nesten stum.. Hvis hun er redd noe, kan det være det kommer et bjeff eller to, men det er veldig skjeldent.
Vi har vært veldig veldig bevist på bjeffing fra dag 1. siden vi har et par stk i vår omgangskrets som er litt redd hunder, og da gjør bjeffing det mye verre, og det eneste som gjorde at vi tvilte litt på om vi skulle ha finsk lapphund var at det stod at de kunne være bråkete.. ! men Milli er også ganske stille har jeg fått med meg, så det er kanskje sånn at finsk lapphund ikke er så bråkete som de skal ha det til?
Luna er hvertfall veldig flink når det kommer til å ikke bjeffe :) Kan det være at lapphund oftere enn mange andre hunder står i hundegård, og flere hunder i gård begynner ofte å bjeffe masse, og derfor sies det at rasen er sånn? Har Charlie altid bjeffet mye? Håper det hjelper med citron! :)
Lappevennen - en ting jeg lurer på om AG - det er så mange hunder som bjeffer sånn når de går gjennom en bane - tror du Luna (som aldri bjeffer) også begynner med det hvis vi begynner med AG? he he, litt dumt spm kanskje, men jeg spør likevel.. De blir jo så gira, men om det bare er på banen, så er det jo greit.. verre om hun fortsetter hjemme også.. :)

Marianne sa...

Ask er jo en ihuga bjeffer, men han bjeffer ikke på agility banen, der konsentrerer han seg. De som bjeffer på banen har det jo sykt gøy da, men tror ikke de bjeffer noe mer en andre ellers. En av grunnene kan være at de som driver aktivt med agility (andre soprter) har et annet hundehold enn vi vanlige, så de har mange hunder, og de står i hundegårder og gjør hele dagen...ikke vet jeg,. men jeg tror ikke du skal bekymre deg for det!

Anonym sa...

Nina: Det øverste bildet var knallfint!!!!

Sele er lurt! Det tror jeg bjeffehalsbånd er også. Da blir det forhåpentligvis litt "kort prosess" i stedenfor en million "nei".

Morsom å lese om Ask, som har skjønt hvor spruten kommer fra. De er ganske utspekulerte:o)

Milli bjeffer når hun er veldig leken, ellers er det helt stille. Vi var veldig obs. på det fra hun var bitteliten. Ola har nemlig ørersus, og den ble forsterket av bjeffinga hennes. Jeg skal love deg at vi brølte "NEI" alle sammen når hun prøvde seg på å bjeffe inne til å begynne med. Instruktøren på kurset vi gikk sa at "dere må MENE et "nei". Det skal jeg si deg at vi er et levende bevis på:o)

Vi hør's snart Nina, spent på flere bilder, du har blitt kjempeflink, men bruksanvisninger er jo kjeeeeedelige da....

Dixie sa...

Så fine bilder! :) Vi har hatt speilrefleks i ganske mange år, men jeg har ennå ikke lest bruksanvisningen... Men faktisk så har jeg begynt litt nå! :)

Håper bjeffehalsbåndet virker med sitron. Dixie bjeffer bare hvis hun er inne og ikke ser hvem eller hva som går forbi, ellers er hun faktisk veldig stille! :)

Nina og Bonnie sa...

Charlie bjeffer kun vis han skal stå ute alene. Kan ikke gå fra han for å ta inn ved eller gå i postkassa engang. Han har jo noen dager inn i mellom som er bra. Ellers bjeffer han ikke. Men jeg har naboer og han har godt av litt luft i pelsen uten at jeg skal holde han med selskap. Han er nok blitt litt bortskjemt. Var ute med han bestandig når han var mindre. Også har han begynt å bjeffe i bilen når jeg går i fra han der. Han er alltid med hvis jeg skal handle eller et kjapt ærend.Da bjeffer han når jeg går, men han roer seg når han ikke ser meg mer. Han har alltid lagt seg når jeg kommer tilbake.Prøvde tidlig å venne han av med bjeffing på snillere måter, men han skjønte kjapt at det var godbiter inni bilde og bjeffet for å snu og komme fornøyd tilbake for å innkassere.

Marianne: Jeg har prøvd M innstilling og den automatiske sport. Og på søndag prøvde jeg TV. Den skal jo viss nok fryse bilde. Skal ta vekk serie og prøve og bare ta enklebilder. Og så har jeg hatt på autofokus. Kanskje gjøre noe med den. Sette den på manuell.